Aerodinamikai egyensúly : Az elsõ- és hátsó tengelyek leszorító erejének harmonikus egyensúlyi állapota.
Aerodinamikai hatásfok: A lehetõ legnagyobb leszorító erõ a lehetséges legkisebb légellenállás mellett.
Airbox: A motor felett található "kémény". A vezetõ feje fölött található nyíláson levegõ áramlik e kürtõbe, melyben - annak speciális belsõ formája miatt - felgyorsul, s nagyobb hatásfokkal éri el a motor trombita alakú szívócsöveit. Az airboxot aerodinamikai szempontból optimált burkolat fedi.
Alulkormányzottság: A kanyarba túl nagy sebességgel érkezõ, vagy túl hamar kigyorsítani akaró autó elülsõ kerekeinek vezetõereje lecsökken/megsemmisül. Az autó csúszni kezd az elsõ kerekein a kanyar külsõ íve felé. E jelenség veszélytelenebb, mint a túlkormányzottság (lásd a címszót), de jelentõs idõveszteséget okoz.
Apex: A kanyar belsõ ívén elhelyezkedõ fordulási csúcspont. (ejtsd: épex)
Autokláv: Egy nagynyomású kemence a karbon részek kikeményítéséhez. A kuktához hasonló módon ebben "sütik" a Formula-1-es autók fõ alkotóelemeit, melyek magas hõmérsékleten és nagy nyomáson érik el végsõ szilárdságukat.
Ballaszt: Járulékos súlyok, melyek az általában túl könnyû versenygépet emelik a tömeglimit fölé. A kedvezõbb súlypont kialakítása miatt az autó alján helyezik el a ballasztsúlyokat.
Batman: Hajlított aero-elemek az oldaldobozok közepén, a hátsó felfüggesztés elõtt, melyek a wingletek hatását erõsít(het)ik.
Benzin: Optimált szuper-plusz üzemanyag, 99-es, 100-as oktánszámmal. Elõnye: magasabb energiasûrûség, gyorsabb égés, alacsonyabb fogyasztás.
Biztonsági ülés: 1999 óta kötelezõ. Baleset után a pilótát az üléssel együtt lehet kiemelni a monocoque-ból. Az üléshéj a röntgensugarakat is átereszti.
Blackbox: Olyan készülék, mely az autó minden fizikai mozgását, rezdülését, és a rá ható erõhatásokat följegyzi. Különösen fontos a balesetek analízisénél.
Blistering: Angol kifejezés, mely hólyagosodást jelent. E jelenséget még a Goodyear gumik utolsó éveiben ismerhettünk meg igazán. A gumik futófelülete részben felválik a karkasszról, hólyagos lesz, és ledobódik - nagyban rontva a tapadást és menetviselkedést. Leggyakrabban extrém aszfalt- és gumihõmérsékleteknél történik.
Box: Angol szó, melynek távoli jelentése garázs, ahol a versenyautókat és a technikai felszereléseket tárolják egy teszt, illetve verseny során. Minden csapat legalább három boxszal rendelkezik, ahol kettõ a versenyautót, egy pedig a tartalékautót szolgálja ki.
CAD/CAM: Computer Aided Design/Computer Aided Manufacturing, azaz számítógép segítségével történõ tervezés és gyártás.
Chassis: Francia/angol fogalom, mely a kocsitestre, s annak funkcionális, mechanikus kiegészítõire utal. Értelmezni magyarul futómû-viszonylatban kell, melybe bele kell vonnunk a kocsiszekrény szilárdságát és a felfüggesztési komponensek viselkedését. Ha jó a "sasszé": a kocsitest kellõen merev, a futómû kedvezõ geometriájú, jó mechanikus útfogást ad, és jól reagál az útegyenetlenségekre.
Compound: A kvalifikáció elõtt mindenkinek el kell döntenie, milyen keverékû gumit használ a versenyen. A gumikeverék (compound) lehet lágyabb, vagy keményebb. Elõbbi jobban tapad, de rövidebb élettartamú, utóbbi fordítva. Esõgumik tetszés szerint választhatók.
Concorde-Agreement: A FOCA és FIA között köttetett egyezség, mely a szabályváltozásokat csak közös egyetértés mellett engedélyezi.
Curbs vagy Kerbs: A kanyarok külsõ és/vagy belsõ ívén található kerékvetõ- illetve rázókövek.
Deflektor (Barge Boards): Angol szó, mely szélterelõt jelent, s a karosszéria mellett, az elsõ kerekek mögött található alkatrészekre utal. Ezek a nagyfelületû, hajlított lemezek nyugtatják meg a kerekek által megörvényeltetett levegõt, így a hûtõ jobb hatásfokú légáramot kap.
Differenciál: A hajtott kerekek kiegyenlítõmûve, mely a külsõ és a belsõ íven forduló kerekek fordulatszám-különbségeit egyenlíti ki. Elektronikusan is vezérelhetõ, s a kanyarstabilitás érdekében alkalmazhatók különféle differenciálzárak. A hiányos szabályok miatt a differenciál-kipörgésgátló egységek kezdenek áttekinthetetlenné, kontrollálhatatlanná válni, aránytalan elõnyöket biztosítva a nagy költségvetésû csúcs-csapatoknak.
Diffúzor : Aerodinamikai vezetõelem, mely az autó hátsó kerekei között található. Fölemeli és megvezeti az autó alja alól érkezõ levegõt; leszorítóerõt kelt. Hátsó szárnnyal kombinált hatása leginkább esõben látható, mikor az autók látványos "kakasfarkat" húznak maguk mögött.
Dirty air : Angolul piszkos levegõ, jelentése pedig azokra az áramlásokra, légörvényekre vonatkozik, mely a haladó autó háta mögött található. Ez a jelenség a kusza áramlások miatt (is) csökkenti a hátul haladó kocsi elsõ szárnyának leszorítóerejét.
Drive-by-wire : Korábban Fly-by-wire throttle; mely a repülésbõl átházasított kifejezés. Elektronikusan vezérelt gázpedál, ahol a vezetõ csupán egy potmétert nyomkod, de a rendszer nincs mechanikus kapcsolatban a motorral. A pillangószelepeket tehát nem bowden, hanem az elektronika nyitja-zárja.
ECU : Engine Control Unit, vagy Electronic Control Unit. Ez az elektronikus alapprocesszor vezérli az autót, vagy a motort és tárolja a legfontosabb jeleket. Nélküle nem mûködik se váltó, se motor.
Fedélzeti kamera: Minden autó rendelkezik fedélzeti kamerával, olykor többel is. Ezeket az airboxon, a cockpiten/-ben, az elsõ- és hátsó szárnyakon stb. helyezik el. Minden perspekívát csupán a digitális Premiere World csatornán láthatunk, a szokásos közvetítések megelégszenek eggyel. A kamerák fontos szerepeket kapnak egyes szituációk, balesetek kiértékelésénél.
Fékegyensúly :Az autó elejére, illetve hátuljára ható fékerõk viszonya, melyet a versenyzõ a kormányról is állíthat. Tiltott viszont a bal és jobb oldali kerekek között variálható fékegyensúly.
Fékek: A Formula-1-es autók karbontárcsás fékrendszerrel rendelkeznek. Ezek üzemi hõfoka mintegy 600-800 °C, s ilyenkor a tárcsák látványosan izzanak. Az elsõ és a hátsó futómû külön fékkörre kapcsolódik.
Fékfolt v. lapos folt: A magyar versenyzsargonban nem található meg e szó, csupán utalásokként találkozhatunk vele. Mikor a versenyzõ túl nagyot fékez; a gumi álltában csúszva egy folton laposra kopik. Ilyenkor már nem teljesen kerek a kerék, s a folt vállai elkezdik rázni a kormányt. Ezek a vibrációk nemcsak kellemetlenek, de idõt és pár lóerõt is fölemésztenek. Itthoni kifejezések: "elfékezett kerék", "kockásra fékezett kerék", vagy "szögletesre fékezett kerék".
Felvezetõ kör : A rajt elõtti utolsó kör, melyet a kvalifikált autók lassan tesznek meg. Ilyenkor tilos a versenyzõknek egymást, illetve az elõttük haladó Safety Cart elõzni. Akinek induláskor problémája támad versenyautójával, s nem tud kellõen rövid idõ alatt felzárkózni az elhaladó mezõnyhöz, elveszti startpozícióját és kénytelen leghátulról nekivágni a versenynek.
FIA : Fédération International de l'Automobile, azaz Nemzetközi Autósszövetség. E francia illetõségû hivatal a legnagyobb hatalom a versenysportban.
FOA .: A Formula One Administration rövidítése. Az FOA a Formula-1 promóciójáért felelõs SLEC egyik leányvállalata. A SLEC ismét egy rövidítés, mely Bernie Ecclestone feleségének nevébõl, a Slavica Ecclestone-ból származik. E cég (család) birtokolja a SLEC részvények 25 százalékát, míg a többit a Kirch médiabirodalom mondhatja magáénak.
FOCA : A Formula One Constructors Association rövidítése. A Formula-1-es Konstruktõrök Szövetsége képviseli az FIA-vel és FOA-vel szembeni jogokat és elvárásokat.
Formula-1 : 1947-ben bevezetett fogalom a nagydíj-versenyautók definiálására. A korábbi súlyformulát egy motorformula is kiegészíti. Magyarország köznyelvében a lehetõ leghelytelenebbül Forma-1-gyé nyomorodott. A forma egy geometriai alak(zat), a formula pedig egy szabályzat, definíció.
Földelõcsíkok : Két, fémbõl készülõ, hajlékony csík, mely a boxoknál kiáll a földbõl. A boxmegállásnál föléjük hajtó kocsi levezeti a benne keletkezett statikus elektromosságot, így a tankolás biztonságosabb, szikramentes.
Függõleges határolók, vezérsíkok : Az elsõ, illetve a hátsó szárnyak függõleges határolólapjai.
Fûtõtakarók : A nyolcvanas évek elejétõl használják az elõmelegítõ takarókat, melyek maximum 90 °C-ig fûtik fel a gumikat. A köpenyek így kezdettõl fogva jobban tapadnak.
GPDA : Az angol Grand Prix Drivers Association rövidítése. A Nagydíj-pilóták Szövetsége az autók, felszerelések és pályák biztonságosabbá tételén fáradozik, de csak javaslatokat tehet.
Grand Prix : Franciául "nagydíj". 1906-ban rendezték meg az elsõ ilyen titulussal rendelkezõ versenyt, melyet a magyar Szisz Ferenc nyert meg egy 90 lóerõs Renault nyergében. Az 1236 kilométeres versenytáv megtételéhez 12 óra 15 percre volt szüksége. Az átlagsebesség 101,195 km/h volt.
Grip : Ez az angol kifejezés takarja az útfogást, úttartást, melyet egy versenygép generálni képes. Megkülönböztetünk mechanikus és aerodinamikai gripet.
Gumik : Fõ szállítók: Bridgestone és Michelin. A "fekete arany" szállítói öldöklõ harcot folytatnak egymás ellen. A száraz pályára való abroncsok négy hosszanti bordával rendelkeznek, az esõgumik tetszõleges vízkiszorító-rajzolattal. Elõírt gumiszélesség: elöl 30,5-35,5 cm, hátul 36,6-38,0 cm.
HANS : Az angol Head and Neck Support kifejezés rövidítése. Egy karbon gallér, melyhez szíjakkal csatlakozik a sisak. A szíjak megakadályozzák, hogy a versenyzõ feje a kormánynak, vagy a cockpitnek ütközzön. 2003-tól kötelezõ.
Ideális ív :A leggyorsabb, de szinte soha nem a legrövidebb vonalvezetése egy kanyarnak, vagy pályának. Célja a legkevesebb idõveszteség elérése fékezéskor, és a legkorábbi gázadás a legjobb kigyorsítás érdekében.
Idõmérés : Minden autó elsõ tengelyvonalában egy mikrojeladó (transzponder) található. Az autót a célvonalon és két szektorvonalon mérik, az antennák által regisztrált idõeredmény pedig automatikusan íródik a számítógépbe.
Idõterv : Péntek: 1100-1200, 1300-1400 szabadedzés Szombat: 900-945, 1015-1100 szabadedzés Vasárnap: 4,5 órával a rajt elõtt félórás warm-up, rajt általában 1400-kor
Intermediate : Mintás slick, köztes gumitípus félvizes pályákhoz, kisebb intenzitású esõhöz. Ha e gumitípust tartósan nem hûti víz, felmelegszik és eldurran. Ismét egy magyar módra megnyomorított kifejezés, melyet itthon intermédiaként hallhatunk. (Helyes ejtése: intermídiet.)
Jump start : Beugrás rajtoláskor. A pályába beépített szenzorok jelzik a korai rajtot a versenyvezetõségnek, akik döntenek a büntetésrõl.
Karkassz - A gumik egymásra vulkanizált, fém- és aramidszövetbõl álló teherviselõ szerkezete. Belsõ felépítése meghatározza egy gumi menetviselkedését, rugózását, gyorsítási és fékezési karakterét.
Kavicságy - Durva kaviccsal megtöltött területek a kanyarok külsõ ívein. Szerepük, hogy a kicsúszó versenyautókat lelassítsák, megfogják.
Kifékezés - A kanyar elõtti féktávon elõzzük meg az ellenfelet.
Kipörgésgátló - Megakadályozza a meghajtott kerekek kipörgését, ezáltal a hajtóerõ akadálytalanul jut a talajra. Elektronika avatkozik a pillangószelepek állításába, a befecskendezésbe, a gyújtásba, illetve a kuplung, a váltó és a differenciál vezérlésébe. Rajtnál és csúszós kanyaroknál nagyon fontos!
Leszorítóerõ - Nyomó- és szívóhatás, melyet a szárny- és a padlólemez-profilok hoznak létre. Ez szorítja a kocsit az úttesthez.
Limiter - Gombnyomásra aktiválódó rendszer, mely a boxmegállások alkalmával tartja a boxutca tempólimitjét. A limiter elveszi a gyújtást max. 5 hengertõl, ezért az autók rekedten szólnak, enyhén rángatnak. Üzemállapotáról a nyitott tanksapka és a villogó hátsó fény tanúskodik.
Mapping - Angolul a motorvezérlés jelleggörbéjét jelenti. Pályától, idõjárástól, kvalifikációs, vagy versenybeállításoktól függ, hogy a benzinbefecskendezés, a keverékarány, a gyújtás és a fordulatszámhatár hogyan variálódik, ezáltal a hajtómû milyen erõ- és nyomatékviszonyokkal dolgozik.
Minimális tömeg - 600 kg, rajtkészen, folyadékokkal és vezetõvel együtt. Az FIA az edzéseken szúrópróbaszerûen ellenõrzi a kocsik tömegét, de a verseny után minden célba ért autó mérendõ.
Monocoque - Anglo-francia kifejezés, mely az önhordó héjszerkezetû, egyetlen darabból álló alkatrészt jelenti, melyben a sofõr helyet foglal. A köznyelv koporsónak is nevezi, noha a biztonságról szigorú ütközési elõírások gondoskodnak.
Monoposto - Olasz szó, jelentése együléses versenyautó, általában szabadon álló kerekekkel.
Motor - Az F1 elõírásai tízhengeres, három liter hengerûrtartalmú, benzinüzemû erõforrásokat specifikálnak. Nem használhatók ovális dugattyúk, és teljesítménynövelõ kényszerfeltöltés (turbo, vagy kompresszor). Nem használhatók már az egészégkárosító, de könnyû és strapabíró berilliumötvözetek sem, amelyek a motor teljesítményét és élettartamát fokozták.
Motorhome - A versenyzõk és csapatvezetõk nappali lakásaként, irodájaként szolgáló luxus-lakóbuszok, melyek az újságírók fogadására, megvendégelésére is szakosodnak.
Nyalóka - Boxbeállásokkor látható, hogy a ceremóniát egy "táblás ember" vezényli. A tábla formája egy nyalókára hasonlít, innen az elnevezés. A nyalókán található utasítások: elöl "FÉK", hátul "EGYES FOKOZAT". Néhány pilóta számára feltüntetik, a LIMITER feliratot is, hogy a boxutcában elkerüljék a sebességtúllépést. A nyalókás ember a nyalóka felrántásával jelzi, hogy kocsi elhagyhatja a boxot.
Paddock - A pálya belsõ, zárt része, ahol a csapatok táboroznak. Itt helyezik el a kamionokat és a motorhome-okat is. Szó szerint istállókifutót, nyergelõt jelent; pontos magyar definíciója nincs.
Paddock Club - Exkluzív VIP-részleg a paddockon kívül (!), ahonnan jól belátható a pálya. Általában speciális tribünön, vagy a boxépületek tetején kap helyet.
Parc fermé - Franciául lezárt rész/terület, ahová a verseny után az autók ellenõrzésre begördülnek. A manipulációk és csalások kivédésére szolgáló területen nem tartózkodhat senki, még a pilótáknak is el kell hagyniuk a parc fermét kiszállás után. A kifejezés végén az "é" ejtendõ.
Pedálok - A mai F1-es kocsikban csupán gázt és féket találunk. A legtöbb pilóta ballal fékez, így jobbal folyamatosan tud gázt adni.
Penalty - Büntetés. 2002-tõl engedékenyebb, reálisabb a szankciók rendszere. A korábbi, tíz másodperces ún. Stop&Go helyett már a megállás nélküli, Drive-through büntetés is alkalmazható. A további idõbüntetések a verseny végén hozzáadódnak az összidõhöz.
Pit Lane - Angolul boxutca.
Pole Position - Angolul az elsõ rajthely.
Pushrod - Angol mûszaki kifejezés, mely a felfüggesztés nyomórudas elrendezésére utal. A keresztlengõkarokon átlósan áthaladó rugóstagok a kocsicsõr felsõ részén csatlakoznak be, jellegzetes A-alakban. A futómûvek karbonból készülnek, így merevebbek és könnyebbek az acélnál. A mára már nagyrészt kihalt pullrod (húzórudas) felfüggesztés a rugóstagokat V-alakban csatlakoztatja.
Qualifying - A szombati záróedzés, kvalifikáció angol megfelelõje. Az elért köridõk alapján határozzák meg a rajtsorrendet.
Rádiókapcsolat - A versenyzõ és a csapat állandó rádióösszeköttetésben áll egymással a verseny és az edzések ideje alatt. Az adás gyakorta zavart, s néha a pilóták, sem "értik" a csapat egyes utasításait, mikor például el kell engedni a csapattársat.
Rajtlámpa - Öt páros piros fényforrás gyullad fel egymás után másodpercenként, majd elalvásakor (4-7 sec.) a verseny elindul. A versenyzõk csak az utolsó elõtti lámpánál emelik a motort startfordulatszámra.
Rajtfelállás - A kvalifikáció eredményeképpen kialakult végsõ rajtsorrend szerint az autók oldalanként 4 méterrel eltolt pozícióból vágnak neki a távnak. Egymás mögötti sorakozási táv: 8 m.
Rajtgép, startautomatika - Rajtolás elõtt a sofõrnek nincs sok dolga. Elég meghúzni a kuplungkart és megnyomni a rajtgép gombját. A piros lámpák felgyulladásakor a pilóta padlógázt ad (az elektronika nem engedi túlforgatni a motort), majd a zöld fény felvillanásakor elengedi a kuplungkart. Az autó önállóan elvégez egy teljes rajtszekvenciát; gyorsít, váltogat. Az elsõ fékezés törli a programot.
Rajtszám - A csapatoknak párban kiadott számok, az elõzõ esztendõ konstruktõri sorrendje szerint. A világbajnok mindig az 1-est kapja; a balszerencsés 13-ast nem adják ki.
Reverse - Hátrameneti fokozat, rükverc. Biztonsági okokból minden autó rendelkezik R-fokozattal.
Safety Car - Biztonsági autó, mely rajt elõtt, illetve veszély esetén felvezeti a mezõnyt, biztosítva a pályát.
Scrutineering - Angolul a technikai gépátvétel, ellenõrzés. Alapkérdés: megfelel-e az autó az elõírásoknak? Az ellenõrzések az elsõ edzés elõtt, az edzések után, a kvalifikáció közben és után, illetve a verseny után történnek.
Sebességváltó - A Formula-1-es autók váltója csaknem teljesen automatizált. Egyes váltásokkor a kormány mögötti váltókarokat (jobb: fölváltás, bal: visszaváltás) mûködtetni kell, de a váltó nagyrészt automatikusan választ váltási szekvenciát.
Setup - Az autóbeállítások összegzõ angol fogalma. A kritériumokban szerepel a futómû, a szabad magasság és az aerodinamika beállításai, valamint a gumik hangolása, kiválasztása.
Shakedown - Angolul a versenyautó elsõ tesztje, hogy "összerázódjon".
Skid block - Az autó alatt hosszában végignyúló speciális lemez; extrém kemény mûfa. 30 cm széles és 1 cm vastag, a verseny közben pedig maximum 10 százaléka használódhat el.
Sofõrcsere - Egy versenyhétvége elsõ edzéséig az autókat vezetõ versenyzõket meg kell nevezni. Ezután csak kivételes esetben lehet eltérni (pl. betegség), de csak a kvalifikáció megkezdéséig.
Stewards - Független hivatalnokok, akik a verseny felügyeletével vannak megbízva. Õk büntetik a csapatokat, és/vagy sofõröket, ha technikai kihágást, vagy sportszerûtlen viselkedést észlelnek.
Szélárnyék - A hátsó szárnyak és a diffúzor mögötti, viszonylag szélszegény zóna, ahol kisebb a légellenállás. A hátsó autó így nagyobb végsebességre tehet szert, de lecsökkent aerodinamikai hatásfoka miatt rosszabb a fékhatás. A kakastaréj alatt mintegy 170 méternyi szélárnyék lehetséges.
Szeleppneumatika - Hagyományos acélrugók már alig viselnék el a 18 000-es fordulatszámokat. Ezért megbízhatóbb, túlnyomásos pneumatikus szeleprugók mûködnek a motorban. A sûrített levegõt palack, vagy a menetszél szolgáltatja.
Szénszál, karbon - A modern versenyautók legfõbb építõanyaga. Poliakrilnitril-szálakat lepedõkké szõnek, majd 2000 °C-on megszenesítenek. A lapokat ezután - különös tekintettel a szálirányra! - méhsejtszerkezetû lapokkal (alumínium, Nomex) felváltva egymásra helyezik, majd 135 °C-on egybesütik (lásd autokláv). Az így készült szendvics-héjszerkezet rendkívül könnyû és erõs.
Szponzor - Angolul az anyagiakat biztosító reklámpartner, akinek különféle reklámfelületek állnak rendelkezésére, a versenyautókon, kamionokon, az overallokon és a sisakokon. A felület nagysága és a csapat/pilóta jelentõsége határozza meg az árat.
Szuperlicensz - Formula-1 jogosítvány. Megszerzéséhez elengedhetetlen a szamárlétra-versenyeken megszerzett jó eredmények, és a Formula-1 Komisszió (FIA, csapatok, szponzorok) hozzájárulása.
Tankolás - 1994 óta ismét megengedett, sõt most már kötelezõ. Az elõírás célja, hogy a nemlétezõ elõzéseket a boxmegállások strategizálásával valahogy pótolják.
Tanksapka - A limiter mûködtetésekor (max. seb. 80 km/h) a tankfedél automatikusan kinyílik.
T-Car - Tartalékautó angolul. Az edzéseken és a warm-up-on korlátlanul használható, de a versenyen csak akkor vethetõ be, ha azt maximum két körrel a rajt után piros zászlóval megszakítják.
Telemetria - Rádióhullámos adatátvitel, mely 2002-tõl ismét két irányban engedélyezett. Nemcsak az autó küldi jeleit a boxba, hanem a technika kívülrõl is befolyásolható. Veszélyhelyzetben a csapat, vagy a versenyvezetõség is jelezheti a tempólimitet a pilótának. A külsõ kontroll (motorvezérlés, differenciálállítás, keverékképzés, stb.) egyre nõ, de a versenyzõk nem félnek a távirányítású F1-tõl.
Tempólimit - Sebességhatár a boxutcában. A szabadedzéseken és kvalifikáción 60 km/h, warm-up-on és versenyen 80 (Monacóban mindig 60). Az autók sebességét radarral mérik.
Túlkormányzottság - A kanyarba túl nagy sebességgel érkezõ, vagy túl hamar kigyorsítani akaró autó hátsó kerekeinek vezetõereje lecsökken/megsemmisül. Ilyenkor az autó "megfarol", kitör a hátulja, s a versenyzõ gyakran megforog. (Vö.: alulkormányzottság.)
Világbajnokság - 1950-ben lett hivatalos világbajnokság az 1947-ben alapított Formula-1. 1958 óta pedig konstruktõr-titulusért is versengenek.
Warm-up - 30 perces melegítõ edzés a verseny kezdete elõtt 4.5 órával, mikor a versenybeállításokat elvégzik.
Winglet - Kicsi kiegészítõ szárny(ak) az oldaldobozok tetején/végén, melyek a hátsó kerékrõl emelik el a káros örvényeket.
Yaw - Sokszor félreértelmezett szó, mely az autó menetdinamikai viselkedésében, kontrollált csúszásában/sodródásában a "keresztbefordulási faktor". Szaknyelven nem állandó fordulási ráta. Ha van elegendõ yaw, az autó dinamikusabban fordul, mint egykedvûbb társai. (ejtsd: jó)
107 százalékos szabály - A versenyre azok a sofõrök kvalifikálnak, akiknek idõeredménye maximum 7 százalékkal lassabb az edzéselsõnél. A szabály 1996 óta van érvényben.